Beter werken op afstand
Beter werken op afstand
Telewerken heeft de manier waarop teams werken aanzienlijk veranderd: de behoeften van uw werknemers, de relaties die zij met teamleden hebben, soms zelfs hun taken, en dit heeft onvermijdelijk gevolgen voor de organisatie van het teamwerk.
Hoe kan telewerk structureel worden ingezet, maar dit keer onder de juiste voorwaarden?
Opleiding voor telewerkers: organisatie van uw telewerk, beheer van uw taken en prioriteiten
U wilt uw telewerkomstandigheden optimaliseren, uw taak- en prioriteitenbeheer beter organiseren om efficiënter en rustiger te werken.
Opleiding voor telemanagers - Leidinggeven op afstand en ondersteuning van uw werknemers
Telewerken heeft de manier waarop teams werken aanzienlijk veranderd: de behoeften van uw werknemers, de relaties die zij met teamleden hebben, soms zelfs hun taken, en dit heeft onvermijdelijk gevolgen voor de organisatie van het teamwerk.
U bent verantwoordelijk voor een team en u wilt uw werknemers ondersteunen bij het organiseren van telewerken, de samenhang binnen uw teams versterken en het isolement van sommigen voorkomen.
Opleiding voor telewerkers
Organisatie van uw telewerk, beheer van uw taken en prioriteiten
Wij bieden een opleiding aan om concrete methodes, tips en trucs aan te leren die u zullen helpen om telewerk in de toekomst op een meer structurele manier in te voeren.
Een beter begrip van het structurele kader voor telewerken :
- Het juridische kader voor structureel telewerken in uw organisatie evalueren
- Onderscheid maken tussen de rechten en plichten van telewerkers en telemanagers
- De voordelen van telewerken vaststellen
- De belangrijkste belemmeringen voor telewerken in kaart brengen
Efficiënt organiseren en je tijd beheren :
- Mijn persoonlijke organisatie (hoe omzetten?) – Hoe thuis een gunstige werksfeer creëren en jezelf in de best mogelijke omstandigheden brengen?
- De gouden regels waaraan u zich moet houden: welke regels moet u met uw manager en collega’s afspreken?
- Prioriteiten en tijd beheren
- Uw “tijdrovende” taken kennen en opvolgen en storende gebeurtenissen beheren
- Eerbiediging van het evenwicht tussen privé- en beroepsleven
Doeltreffend communiceren in de context van werken op afstand :
- Hoe kan men zich aanpassen aan management by objectives en hoe kan men die samen vaststellen?
- Hoe stel je een persoonlijk actieplan op om op koers te blijven?
- Organisatie van de dagelijkse werkzaamheden en bevordering van de rapportage: vaststelling van doelstellingen, planning en monitoring (gebruik van dashboards)
Optimaliseer uw relaties (met uw baas, collega’s, familie) :
- Actief bijdragen aan de samenhang van het team – het gevoel behouden dat men tot het team behoort
- Zorg voor de relatie (vermijd onzichtbaarheid en isolement)
- Keuze van de juiste wijze van communicatie voor de situatie: messaging, telefoon, videoconferentie, enz.
- Wij gaan uit van de problemen waarmee de deelnemers in het veld worden geconfronteerd om samen met hen instrumenten te construeren die zij in hun eigen werkomgeving kunnen gebruiken. Zij kunnen deze instrumenten op hun beurt voorstellen aan hun team en hun manager.
- Wij geven de voorkeur aan een interactieve lesmethode: afwisseling van praktijk en theorie, presentatie van verschillende communicatie- en werkorganisatie-instrumenten, uitwisseling van ervaringen tussen de deelnemers.
- Toepassingsoefeningen: hoe doeltreffende verslagleggingsinstrumenten tot stand brengen, de dagelijks te bereiken doelstellingen bepalen, de meest geschikte communicatiemiddelen kiezen naar gelang van de ondervonden situaties.
Opleiding voor telemanagers
Leidinggeven op afstand en ondersteuning van uw werknemers
Wij bieden opleidingen aan om u te helpen het telewerk van uw team te beheren en te organiseren.
Het kader voor telewerken definiëren en opzetten
- De grondbeginselen van telewerk en telemanagement: cultuur en managementpraktijken – overzicht van de deelnemers over de bestaande regelgeving in hun land.
- De voordelen en risico’s van telewerken
- Verduidelijk de verantwoordelijkheden van de manager en van elk teamlid
Doeltreffend organiseren en tijdbeheer
- Evenwicht tussen werk en privéleven: hoe zit het met welzijn?
- Ontwikkelen van veerkracht bij stress en angst
- Tijdbeheer: welke regels moeten er met uw team en uw collega’s worden afgesproken?
Toezicht op en aansturing van individueel en team telewerk
- Organisatie van de dagelijkse werkzaamheden en rapportage: doelstellingen bepalen, plannen en controleren – dashboards gebruiken
- Projecten op afstand beheren: de regels bepalen om goed te werken als een team op afstand en hoe dit te organiseren (wie doet wat, wanneer en hoe?)
- Hoe moet ik vergaderingen op afstand beheren? Presentatie van samenwerkingsinstrumenten
Optimaliseren van de relaties met collega’s (en het team)
- Hoe kunnen de zwakke signalen van alarm en risico worden opgespoord?
- Praktisch advies voor het federeren van het team op afstand
- Opstelling van een actieplan voor het beheer van deze zwakke signalen
- Wat te doen met een werknemer die “onzichtbaar” wordt?
- Face-to-face versus teamvergaderingen op afstand
- Stimuleren van communicatie en samenwerking op afstand:
- het delen van vorderingen en moeilijkheden
- Positieve en constructieve feedback geven: hoe en hoe vaak?
- Onderscheid maken en de juiste middelen kiezen om een verbinding op afstand tot stand te brengen:
- Met welke samenwerkingsinstrumenten? Gedeelde agenda? Regels voor e-mail en berichtgeving
Wij geven de voorkeur aan een interactieve pedagogie: afwisseling van praktijk en theorie, presentatie van verschillende communicatie- en werkorganisatie-instrumenten, uitwisseling van ervaringen tussen de deelnemers.
Toepassingsoefeningen : hoe doeltreffende verslagleggingsinstrumenten tot stand brengen, de te bereiken doelstellingen bepalen, de meest geschikte communicatiemiddelen kiezen naar gelang van de ondervonden situaties.