Evalueren om uw personeel te motiveren

Een personeelsbeleid dat gericht is op versterking van de motivatie, de communicatie en het beheer van de sociale betrekkingen, met name conflicten, maakt het mogelijk optimaal gebruik te maken van de capaciteiten van mannen en vrouwen als een belangrijk element van een systeem en hun samenwerking te bevorderen.

Het stelt managers ook in staat een duidelijk en zinvol bewustzijn te ontwikkelen van de complexiteit van het menselijk gedrag in de organisatie en zich een “bedrijfscultuur” voor te stellen.

In deze nieuwe oriëntatie is het dringend noodzakelijk de betekenis van werk opnieuw te specificeren (ten dienste staan van begunstigden, gebruikers, burgers), de handelingen die de medewerker verricht opnieuw te beoordelen door de reacties van anderen (burgers) waar te nemen en door zijn gedrag aan te passen aan wat hij beschouwt als de reacties die dit gedrag teweegbrengt.

Een referentiekader …

Er moet een formeel referentiekader worden ontwikkeld:

  • Wat is de betekenis van ons werk?
  • voor wie en waarom we werken,
  • in wiens dienst?

... met een dubbel doel :

  • de werknemer te betrekken in een dynamiek van vooruitgang ;

  • rekening te houden met hun individuele prestaties.

Wij stellen voor de inhoud van deze opleiding aan te passen aan uw behoeften, rekening houdend met de wetgeving die binnen uw organisatie van kracht is. Voor de plaatselijke besturen houden wij rekening met de reglementaire voorschriften, of het nu gaat om Wallonië en/of Brussel.

  • Vaststelling en uitwisseling van het algemene juridische kader van de evaluatiecyclus
  • Het verband leggen tussen de dagelijkse beheerspraktijken en die van de evaluatiecyclus.
  • Kritische succesfactoren vaststellen
  • Bevorderen en integreren van goede praktijken inzake gespreksmanagementtechnieken in de evaluatiecyclus
  • Het nut inzien van een toekomstgericht beheer van banen en vaardigheden
  • Begrijpen en toepassen van het begrip objectief
  • Situaties creëren door middel van ludo-pedagogische workshops
  • Gebruik van video’s en casestudies
  • Toepassingsoefeningen